Informacje dla małoletnich pacjentów
Standardy ochrony małoletnich
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Jesteśmy tutaj po to, aby ci pomagać:
- Pamiętaj, jako nasz pacjent jesteś dla nas bardzo ważny.
- Naszym celem jest leczenie i pomaganie.
- Chcemy, abyś czuł się w naszej jednostce, jak najlepiej.
- Opiekujemy się tobą teraz, bo potrzebujesz pomocy.
- Nasz personel jest po to, aby pomagać dzieciom, udzielać im wsparcia, jeśli więc masz jakiekolwiek pytania, czy prośby zwróć się do któregoś z naszych pracowników.
- Jeśli chcesz, powiedz, jak lubisz, aby do ciebie się zwracać.
- Śmiało możesz zapytać, każdego naszego pracownika, o to jak ma na imię.
- Pamiętaj o tym, że jeśli coś jest dla ciebie niezrozumiałe, po prostu o to spytaj, a my postaramy się to wyjaśnić.
- Jesteś naszym pacjentem, chcemy abyś wiedział, że twoje zdrowie jest dla nas bardzo ważne.
- Jeśli jest coś, co ci nie odpowiada, nie czekaj powiedz o tym wprost naszemu pracownikowi, bądź swoim rodzicom, opiekunom.
- Staramy się wykonywać badania w sposób taki, aby nie sprawiać ci bólu, nie zawsze jest to możliwe, czasami musimy działać szybko w trosce o twoje zdrowie.
- Jeśli jest ci smutno, tęsknisz za kimś, po prostu powiedz nam o tym, postaramy się wspólnie z tobą ci pomóc. Jeśli potrzebujesz pocieszenia, nie wstydź się możesz nas o to poprosić, bez twojej zgody nie będziemy tego robić nie martw się o to.
- Opiekujemy się wszystkimi pacjentami tak samo, nie zawsze będziemy mieli tyle czasu, dla ciebie, ile może byś chciał, ale będziemy się starali, aby mieć go jak najwięcej.
- Pamiętaj, o tym, że będziemy starali się pytać cię o twoje zdanie w sprawach, w których możemy dać ci wybór.
- Pamiętaj, jeśli będzie potrzeba, abyś został z nami na noc, rodzice, opiekunowie mogą pozostać z tobą.
Prosimy cię pamiętaj, aby przebywając w naszej jednostce:
- Zachowywać się z kulturą.
- Szanować innych w tym swoich rówieśników.
- Przestrzegać obowiązujących zasadą i reguł porządkowych.
- Wykonywać polecenia naszego personelu.
Chcemy abyś wiedział, przeczytaj to uważnie:
Jeżeli spotkało Cię w domu, albo w naszej Jednostce, coś, czego nie akceptujesz, coś co Cię niepokoi, martwi, smuci, albo ktoś Cię skrzywdził lub zachował w sposób nieodpowiedni, albo w sposób, którego nie akceptujesz, śmiało możesz nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc np. lekarza, pielęgniarkę. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był bezpieczny.
Przemoc fizyczna:
- To przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone.
- Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko.
- Może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
- To bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, kopanie dziecka, potrząsanie nim lub rzucanie, drapanie, szczypanie, gryzienie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, przypalanie, poparzenie lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś
Przemoc emocjonalna:
- Przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania.
- Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, ignorowanie potrzeb emocjonalnych dziecka, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianie, oczernianie, odrzucanie, upokarzanie, straszenie, przypisywanie negatywnych cech dziecku, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem/opiekunem a dzieckiem.
- Przemocą jest także nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja, a także sytuacja, gdy dziecko jest świadkiem przemocy.
Przemoc seksualna:
- Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 rż.
- Włączanie dziecka w aktywność seksualną: którą nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.
- Aktywność seksualna między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.
- Kontakt fizyczny (dotykanie intymnych części ciała, penetracja).
- Bez kontaktu fizycznego – ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania i skłaniania do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming (uwodzenie w internecie w celu nawiązania kontaktu).
- Komercyjne kontakty seksualne z dzieckiem (wyzyskiwanie seksualne dziecka), gdy w zamian za udział w czynnościach seksualnych dziecko otrzymuje korzyść lub obietnicę korzyści.
Zaniedbanie:
- Niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka.
- Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i schemat funkcjonowania, w którym rodzic/opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju i dobrostanu dziecka.
-
Może to dotyczyć takich obszarów jak:
- zdrowie,
- edukacja,
- rozwój emocjonalny,
- odżywianie,
- schronienie i bezpieczne warunki życia.
Informacje o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy
Kiedy chcesz mówić o złości, smutku, zniechęceniu, poczuciu bezsilności, gdy czujesz się dyskryminowany. Kiedy coś się przydarzyło albo kiedy niepokoisz się wydarzeniami w Twoim otoczeniu. Jeśli doświadczasz przemocy i jesteś świadkiem przemocy, zadzwoń lub skontaktuj się z poniższymi instytucjami:
116 111 - Telefon zaufania czynny całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Bezpłatnie. Wszystkie rozmowy i korespondencja jest poufna, a w sytuacji zagrożenia Twojego życia lub zdrowia skontaktujemy się z osobami, które zadbają o Twoje bezpieczeństwo.
Oprócz telefonu możesz również skontaktować się z poprzez formularz oraz czat, dostępne bezpłatnie, całodobowo, na stronie internetowej:
www.116111.pl
800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.
https://czat.brpd.gov.pl – całodobowy czat dla dzieci i młodzieży
Rzecznik Praw Dziecka prowadzi darmowy, całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania, gdzie zarówno dzieci, jak i ich rodzice czy opiekunowie mogą w każdej chwili uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczne i prawne.
Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń lub napisz. Więcej informacji znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka pod adresem:
www.brpd.gov.pl
Gdy potrzebujesz natychmiastowej, bezzwłocznej pomocy, skontaktuj się telefonicznie z:
- 112 lub 997 Policja, 998 Pogotowie, 999 Straż Pożarna
- 800 120 002 Niebieska linia
Instytucje pomocowe lokalne dla miasta Częstochowy oraz regionu udzielające wsparcia
34 366 49 88, 34 192-88 (z telefonu komórkowego) Częstochowski Telefon Zaufania.
34 363 97 54 - Częstochowskie Towarzystwo Profilaktyki Społecznej - ul. Rejtana 7b Częstochowa
Anonimowo, nieodpłatnie, przez 14 godzin na dobę od 16 do 6:00, udziela wsparcia. Adresatami telefonu zaufania są mieszkańcy Częstochowy – osoby cierpiące, dotknięte życiowymi dramatami, przeżywające trudności w życiu osobistym, rodzinnym i społecznym. Osoby, które mają myśli samobójcze, chcą przerwać stosowaną wobec nich przemoc, wykorzystywanie seksualne, które przeżywają jakikolwiek kryzys.
730-876-600 - Ośrodek Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem ETOH - al. Pokoju 12, Częstochowa
34 366 31 21 - Częstochowskie Centrum Interwencji Kryzysowej – ul. Rejtana 7a
Pobierz pełną treść Polityki bezpieczeństwa